Kuchnia na lato – lekka i zdrowa

Każdego roku niecierpliwie oczekuję nadejścia lata. Powodów jest wiele. Mimo ogromnej sympatii dla długich, jesienno-zimowych wieczorów z kocem, książką i gorącą herbatą, marzy mi się muśnięcie ciepłego wiatru na twarzy, gorącego słońca i letnich burz. Lubię też zimową dietę, którą, niestety, zapewne jak wielu, przypłacam fałdką na brzuchu i, co z tym związane, niemałym dyskomfortem psychicznym.

 www.uroda.com

Lato witam z otwartymi ramionami, pełna nadziei na poprawę samopoczucia i kondycji, zastrzyk energii i zrzucenie zbędnego balastu. Ta pora roku bez wątpienia sprzyja spełnianiu wszystkich tych małych i większych pragnień. To, co najbardziej mnie cieszy to fakt, że każdy z tych celów, w znaczącym stopniu mogę osiągnąć robiąc jedną rzecz. Jedząc!

Ostatnie dni nawet z nawiązką wynagrodziły wielomiesięczne oczekiwanie na letnią aurę, Mamy więc energię, zapał do działania, dużo sił witalnych i mnóstwo pomysłów jak spędzać czas. Ja jednak szczególnie cieszę się z możliwości korzystania z lżejszej, pełnej zapachów, smaków i kolorów letniej diety.

Przez większą część roku nasz organizm domaga się dostarczania składników bogatych w białko i tłuszcze, które zaspokajają nasze zapotrzebowanie na energię. Natomiast zdrowa dieta na lato nie powinna obciążać organizmu, jednocześnie dostarczając niezbędnych składników odżywczych.O czym warto pamiętać latem podczas przyrządzania posiłków?

  • Zdrowa dieta na lato powinna być lekka. Jeśli chcemy jeść mięso, najlepiej wybierać to drobiowe, ze szczególnym wskazaniem na mięso indyka.
  • Odpowiednia dieta powinna wspomagać chłodzenie organizmu. Wbrew pozorom, nie sprzyjają temu bardzo zimne napoje i lody. Postawmy więc na świeżo przygotowane kompoty i owocowe herbaty.
  • Jedzmy owoce sezonowe! Bogate w witaminę C truskawki poprawiają przemianę materii, oczyszczają jelita, wpływają kojąco na skórę, a dzięki zawartości wapnia i fosforu wzmacniają kości i zęby. Są też bogate w kwas foliowy, niezwykle istotny dla kobiet w ciąży. Słodki, soczysty arbuz zaspokoi pragnienie lepiej niż gazowane, wysokokaloryczne napoje. Czereśnie chronią przed nowotworami, starzeniem skóry i nadciśnieniem. Maliny mają właściwości rozkurczające i działają przeciwzapalnie. Cieszmy się jagodami, borówkami i śliwkami, za którymi tak bardzo tęsknimy przez cały rok, a które latem pojawiają się tylko na chwilę.
  • Lato sprzyja spożywaniu świeżych, nieprzetworzonych warzyw. Wymarzonym posiłkiem są więc sałatki – bogate w pachnące pomidory, świeże ogórki, rzodkiewki, szpinak, różnego rodzaju sałaty i zioła. Jedzmy szparagi – chronią przed nowotworami, mają działanie przeciwmiażdżycowe i chronią skórę przed starzeniem.
  • Pijmy koktajle i smoothies. To genialny sposób na zaspokojenie pragnienia, głodu i dostarczenie organizmowi niezbędnych witamin. Bardzo popularne wśród gwiazd „zielone koktajle“ mają zbawienny wpływ na kondycję skóry i włosów.
  • Ograniczajmy produkty wysokobiałkowe. Mięso czy jajka – będą powodować senność, dlatego warto ich unikać.
  • Odstawmy słodycze, jedzmy owoce. Unikniemy zbędnych kalorii, dostarczając sobie witaminową bombę.