Kimbap – koreańskie rolki zdrowia

Kuchnia koreańska, jak ogólnie kuchnia azjatycka, bazuje na ryżu oraz warzywach. Żaden posiłek nie może się bez nich obejść. Jako podstawa diety pojawiają się one jako części dużych dań lub w formie przystawek. Jak jeszcze można połączyć ze sobą ryż i warzywa? Koreańczycy tworzą z nich kimbap – zwijane rolki z wodorostów, które kryją w sobie smaczne połączenie powyższych składników. Kimbap sprawdza się idealnie jako przekąska lub drugie śniadanie do szkoły lub pracy, jak i sposób na małego głoda w ciągu dnia.


Smak i zdrowie w rolce

Nazwa słowa [i]kimbap[/i] to połączenie dwóch koreańskich słów [i]kim[/i], czyli algi, oraz [i]bap[/i], które oznacza ryż. Rolki kimbapu to połączenie plastrów wodorostów – w Polsce najbardziej znane są nori, czyli algi japońskie – z ugotowanym kleistym ryżem z dodatkiem warzyw takich jak marchew, zielony ogórek, szpinak oraz smażonego jajka, paluszków krabowych, ciasta rybnego, szynki.

Ilu Koreańczyków, tyle dodatków w kimbapie – można bowiem włożyć do niego to, co się lubi lub też to, co pozostało w lodówce, a czego nie da się zmarnować. Każdy ze składników kimbapu to źródło wielu cennych dla zdrowia składników odżywczych, witamin i minerałów. Nie jest zbyt kaloryczny, a sycący, zaś jego przygotowanie to świetna zabawa, do której zaprosić można członków rodziny i przyjaciół.

Składniki na około 5 rolek:

– 300 g ryżu kleistego, na przykład do sushi
– 5 arkuszy alg nori
– 2 jajka
– 2 marchewki
– 1 ogórek zielony
– 4 paluszki surimi (lub 2, jeżeli są większe)
– 5 plastrów szynki
– 2 łyżki sezamu
– olej sezamowy
– olej do smażenia
– sól, pieprz do smaku
– mata bambusowa do zwijania

Wykonanie

300 gram ryżu umieścić w garnku, wypłukać pod bieżącą wodą trzy, cztery razy, dopóki woda z ryżu nie zmieni koloru z mlecznobiałego na przezroczysty. Wypłukany ryż zalać wodą tak, by po dociśnięciu go dłonią do dna garnka woda zakrywała dłoń. Pozostawić na dwadzieścia minut. Po tym czasie wlać wodę – około jednej szklanki wody na szklankę ryżu – garnek ustawić na średnim ogniu i gotować około dwudziestu minut, póki ryż nie wchłonie wody. Odstawić do całkowitego ostygnięcia.

W tym czasie przygotować pozostałe składniki. W miseczce rozbełtać dwa jajka ze szczyptą soli i pieprzu, wlać na rozgrzany olej na patelni i usmażyć omlet z dwóch stron, zrolować. Przełożyć na deskę do ostygnięcia, pokroić w półcentymetrowe paski.

Marchewki obrać, pokroić w paseczki, przesmażyć na oleju, opcjonalnie można doprawić.

Ogórek obrać, pokroić w podłużne paski.

Surimi przekroić na pół. Szynkę pokroić w paski, również podsmażyć na patelni.

Dwie łyżki sezamu uprażyć na suchej patelni, dodać go do wystudzonego ryżu wraz z dwiema, trzema łyżkami oleju sezamowego wymieszać.moż

Arkusze nori układać na blacie, na ¾ długości kłaść w miarę równomiernie wystudzony ryż, na nim dodatki w dowolnej kolejności: pasek ogórka, paski jajka, marchewkę, surimi.
Zwinąć arkusz w rulon, pilnując, by dodatki nie wyleciały, rolkę ułożyć na bambusowej macie i zrolować jeszcze raz dla lepszego rozmieszczenia składników.

Gotową rolkę można posmarować olejem sezamowym, kroić ostrym nożem w centrymetrowe kawałki.