Jaki makaron jest najzdrowszy?

Jaki makaron jest najzdrowszy? Makaron tuczy – czyż to nie najbardziej oczywiste, co z makaronem się kojarzy?

A może makaron wcale nie jest taki tuczący jak nam się zdaje? Może wybieramy po prostu nie ten typ, który powinnyśmy?

Oto kilka wskazówek:

Najlepiej gotować al dente
Makaron każdego rodzaju powinno się gotować al dente, czyli lekko niedogotowany. To sprawia, że nie tylko nie pozbywamy się doskonałego smaku, ale i na dłużej zaspokajamy apetyt.

W Polsce stawiamy na krajankę
Najpopularniejszy makaron w Polsce to krajanka do rosołu. Niestety taki makaron powstaje z pszenicy, która nadaje mu charakterystyczną konsystencje i sprawia, że wstążki kleją się do siebie, a makaron bardzo szybko rozgotowuje.

Co powinno, a co nie powinno znaleźć się w składzie ciasta makaronowego?
W składzie najzdrowszego makaronu w ogóle nie muszą pojawiać się jajka, warunkiem jest oparcie jego receptury na mące durum. Jeśli już wybieramy makaron jajeczny, upewnijmy się, że w składzie makaronu nie ma proszku jajecznego zamiast jajek. Zbyt żółty makaron, to znak, że do jego produkcji użyto kurkumy – nadającej charakterystyczną żółć surowemu ciastu.

Jaka mąka najlepsza?
W składzie makaronu najlepiej jeśli znajdzie się mąka zwana hemoliną, czyli ta wyprodukowana z pszenicy durum. Pszenica ta ma spore ilości białka, dzięki czemu w składzie makaronu nie muszą pojawiać się jajka. Oczywiście semolina występuje także w formie pełnoziarnistej i tę powinni wybierać wszyscy ci, którzy martwią się o zbytnią kaloryczność swojej diety. Co więcej, makarony z pełnoziarnistej semoliny, znacznie dłużej odsuwają od nas uczucie głodu.

Który makaron ma najwyższy indeks glikemiczny?
Wartość IG dla makaronów rośnie wraz z długością gotowania. Pamiętajmy, że znacznie mniej cukru trafia do naszej krwi po zjedzeniu makarony al dente niż makaronu rozgotowanego na kluchę. Jak wygląda wartość indeksu glikemicznego dla poszczególnych rodzajów ugotowanego al dente makaronu?
Makaron razowy (z mąki durum) – IG 35
Spaghetti (z mąki durum) – IG 45
Ravioli – IG 70
Capellini – IG 50

Jaki makaron nie tuczy?
Najmniej kalorii i najniższy indeks IG ma makaron z pszenicy durum, może być wieloziarnisty lub gryczany, razowy, żeby nie był kaloryczny nie rozgotowujemy go i nie dodajemy zawiesistych sosów. Pamiętajmy, że makaron doskonale działa też na nasze samopoczucie, dlatego poleca się go jako podstawę diety jesiennej i zimowej. Makaron al dente gotujemy około 2 minut krócej niż na opakowaniu podaje producent.