Ciekawe potrawy z jajek

Trudno precyzyjnie określić moment, w którym jajko na stałe znalazło swoje miejsce w kuchni. Wiemy na pewno, że już starożytni Persowie obdarowywali się jajkami w okresie wiosennego zrównania dnia z nocą, już wtedy było ono symbolem nowego życia i odradzającej się po zimie natury.

W Europie spożycie jajek w 2010 roku szacuje się na ponad 12 kilogramów na mieszkańca, choć wedle wyliczeń Komisji Europejskiej w bieżącym roku ma być nieco wyższe. Jajka w Polsce cieszą się dużą popularnością zwłaszcza jesienią i wiosną, podczas Świąt Wielkiej Nocy – wtedy zjadamy ich zdecydowanie najwięcej.

W jakiej postaci Polacy najczęściej spożywają jajka?

Na śniadanie oczywiście najchętniej zjadamy jajecznicę, która jest zdecydowanie najprostszą i jedną z tańszych porannych potraw. Poza tym popularne są jajka na twardo i omlety, które jednak wymagają nieco więcej pracy. Jeśli chodzi o obiad Polacy zdecydowanie najczęściej jedzą jajka sadzone, rzadziej decydują się na zapiekanki czy zupy z jajkami.
Najbogatszym, jeśli chodzi o ilość potraw jajecznych, okresem w roku jest Wielkanoc, wtedy jajka pojawiają się na naszych stołach faszerowane, w pasztetach, jako składniki sałatek oraz zapiekanek. Czasem wystarczy tylko nieco inaczej przygotować danie, które znamy, by zyskać nowatorską w smaku i ciekawą potrawę. Doskonałym przykładem może być omlet, który przygotowany z pomidorami i serem żółtym można posypać ziołami i podawać z bułkami wieloziarnistymi, zaś jeśli do masy jajecznej dodamy twarożka, możemy omlet podawać z dżemem żurawinowym czy czekoladą.

Faszerowanie z fantazją

Zdecydowanie najpopularniejszym farszem do jaj jest ten składający się z majonezu lub musztardy, z dodatkiem cebuli i ogórków oraz czasem szczypiorku. Zależnie od regionu mamy rozmaite składniki farszu. Na Podkarpaciu często jaja faszeruje się serem typu bryndza i śmietaną, w centralnej Polsce popularne są farsze na bazie chrzanu z natką pietruszki oraz z bułką tartą. Jeden z regionalnych francuskich sposobów na idealne nadzienie do jaj to połączenie sera roquefort i kaparów. Do farszu w różnych regionach Europy używa się także cebuli, czosnku, bułki tartej, ziemniaków, sera, oliwek, rzodkiewki, szpinaku, ryb, pomidorów, musztardy a nawet żurawiny i dżemu.

Czytaj również  Grzaniec – na piwie czy na winie

W wielu krajach farsz nie jest jedynym dodatkiem do jaj, poza nim obowiązkowo pozbawione żółtka jajko z farszem zapieka się np. w ryżu, papryce czy bekonie. Ciekawym sposobem na jajeczną przystawkę jest również zapieczenie faszerowanego jaja w kokilce np. ze szpinakiem i serem.

Światowe wariacje jajeczne

Interesujące przepisy, w których główną rolę gra jajko, spotkać można w krajach Ameryki Południowej. W Kolumbii np. niezwykle popularna jest zupa zwana Changua, w skład której wchodzi mleko z wodą, cebula, pieprz, sól i jajko. Zupa posypywana jest obficie ziołami, wśród których nie może zabraknąć kolendry, co ciekawe zupa taka podawana jest w Kolumbii na śniadanie. Jajka popularne są też w kuchni meksykańskiej, gdzie doskonale komponują się np. z tradycyjną tortillą. Meksykańskie śniadanie po ranczersku składa się z podduszonych na patelni pomidorów z cebulą, obficie posypanych oregano, bazylią i suszoną papryką, wbitego jaja i tortilli, do której wkłada się mix przygotowanych składników.

Jeśli chodzi o dania główne w Europie, dość popularne są pasztety, do których wkłada się kilka ugotowanych na twardo jaj. Jajko można włożyć zarówno do pieczeni rzymskiej, jak również do pasztetu z cielęciny czy gęsi. Na naszym kontynencie popularne są też wszelkiego rodzaju placki, do których wbijane są jaja. Jednak jajko może być podstawą placka także już po wstępnej obróbce cieplnej, czyli na twardo. Doskonale smakują przecież placki przygotowane z jaj na twardo, czerstwej bułki, cebuli, mleka, surowego jaja oraz natki pietruszki i bułki tartej na panierkę. Po namoczeniu bułki, dodaniu do niej wszystkich posiekanych składników, formuje się z nich małe kotleciki, które w cienkiej warstwie bułki tartej piecze się na głębokim tłuszczu. Warto pamiętać o uzupełnieniu diety w jajka, które są przecież pełne witamin, minerałów i aminokwasów.

Czytaj również  Napoje energetyczne i alkohol