Przygotuj sama pełnowartościowy posiłek

Zbilansowana dieta – to sekret pełnowartościowych posiłków, a pełnowartościowe posiłki to zdrowie. Owszem pełnowartościowe potrawy możemy znaleźć w menu wielu restauracji, ale warto wiedzieć jak zrobić je samodzielnie.

Niby wszyscy wiemy, co powinno się znaleźć w diecie, by była ona zdrowa, ale jak przyjdzie co do czego, mamy skłonność do zastępowania produktów pełnowartościowych, półproduktami, co do których pochodzenia nie ma pewności.
Jak wobec powyższego ustrzec się przed produktami niezdrowymi? Jak dobierać składniki, by posiłki, które oferujemy naszej rodzinie były pełnowartościowe?

Zasady zdrowego odżywiania

Niezależnie od pory roku, niezależnie od wieku, przebytych chorób, przyzwyczajeń, płci oraz aktywności fizycznej, mamy mnóstwo produktów, które bezpiecznie mogą być spożywane przez wszystkich. Sól i cukier w odpowiednich proporcjach, zbilansowana dieta, produkty mleczne, owoce i warzywa, tłuszcze roślinne, kwasy oraz dbałość o spożywanie odpowiedniej ilości płynów – to tylko absolutne minimum pełnowartościowej diety.

O czym powinno się pamiętać przy przygotowywaniu posiłków w domu?

  • Warzywa i owoce – by mieć pewność, że w naszej diecie znajdzie się odpowiednia ilość witamin, konieczne jest regularne spożywanie warzyw i owoców. Warzywa mimo bardzo ograniczonej ilości węglowodanów, zawierają ogromne pokłady witamin i składników odżywczych, odgrywających kluczową rolę w budowaniu kośćca, utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu i innych zachodzących w naszym organizmie codziennie procesów. Owoce mimo iż zawierają więcej cukru niż warzywa, są bogatym źródłem witamin. Ponadto owoce są idealnym wręcz zastępstwem dla słodyczy, „podjadane” wieczorem znacznie szybciej niż ciastka czy paluszki zostają strawione, a dodatkowo dostarczają do tkanek niezbędnych do ich budowy mikroskładników.
  • Kwasy omega-3 – chyba nie ma kobiety, która nie słyszałaby o zbawiennym wpływie kwasów omega-3, ale czy naprawdę wiemy za co odpowiadają i gdzie powinno się ich szukać? O kwasach tych zaczęło być głośno, kiedy przeanalizowano ich wpływ na przebieg miażdżycy. Okazało się, że Eskimosi, których dieta jest podobnie kaloryczna i tłusta, co mieszkańców Europy Zachodniej, znacznie rzadziej mają problemy z miażdżycą, a to za sprawą spożywania dużej ilości ryb, które są naturalnym źródłem kwasów omega-3. Ryby mają oczywiście także inne zbawienne dla zdrowia składniki, jednak to właśnie kwasy omega-3 stanowią najważniejszy składnik tłustych zwierząt wodnych, przeciwdziałając arytmii, miażdżycy i minimalizując ryzyko zawału serca. Najbogatszym źródłem tych kwasów są oczywiście ryby, zwłaszcza te tłuste jak makrela, śledź czy tuńczyk, co jeśli nie lubimy ryb? Kwasy omega-3 znajdziemy też w siemieniu lnianym, orzechach włoskich i pestkach dyni.
  • Lecznice walory posiłków – aby zwiększyć prawdopodobieństwo wyleczenia się w przypadku infekcji, nie wystarczy się wysypiać i uprawiać sport, niezbędna jest też zbilansowana dieta oraz regularność spożywania posiłków. Rozgrzewające i sycące śniadanie w zimie, lekki lunch lub drugie śniadanie, przekąska w postaci owocu, ciepły obiad, podwieczorek z pełnoziarnistym pieczywem i lekka kolacja w postaci gotowanych warzyw, a wszystko to w regularnych odstępach czasu. Organizm lubi się przyzwyczajać i potrafi czerpać z regularności korzyści.
  • Jedzenie na zdrowie – odporność to coś, czego zimą wielu z nas brakuje, dlatego łykamy tabletki i zażywamy suplementy diet. Niestety zmniejszona odporność prowadzi nie tylko do przeziębień, może znacząco wpływać zarówno na nasze samopoczucie, ale i wygląd. Jak wzmocnić odporność za pomocą diety? Najważniejsze, by wprowadzić do niej czosnek, cebulę, chrzan, miód oraz bakalie (rodzynki, żurawinę oraz orzechy).
  • Drogocenne tłuszcze – jak wiadomo w diecie człowieka współczesnego (takiego prowadzącego siedzący tryb życia) nie powinno się znajdować za wiele tłuszczu zwierzęcego, znacznie lepiej jest zastąpić go tłuszczem pochodzenia roślinnego, zaś ideałem jest stosowanie w kuchni oliwy z oliwek. To właśnie ona sprawia, że kuchnia śródziemnomorska gwarantuje mieszkańcom Europy Południowej zdrowie i urodę. Oliwa z oliwek pozytywnie wpływa nie tylko na układ krwionośny, ale i moczowy, zabija bakterie, pomaga walczyć z wirusami, chorobami reumatologicznymi, a także pomaga w koncentracji i wzmacnia układ nerwowy.