Pomysły na dania z soczewicą

Soczewica jest znana już od czasów prehistorycznych. Jej ziarna zalicza się do najbardziej wartościowych ze wszystkich roślin strączkowych. A jest ku temu powód, te drobne ziarenka zawierają cała masę wartości odżywczych, witamin i białka. Dlatego jest tak popularna wśród wegetarianów, bo z powodzeniem zastępuje białko. Przeczytaj i dowiedz się, z czym przygotować soczewicę.

 

Soczewica uznawana była za pożywienie ubogich. Tak myślano aż do XIX wieku. Dopiero nasza cywilizacja doceniła małe ziarenka, które zwierają masę dobroczynnych składników dla organizmu. Wśród nich znajdują się m.in. białko, kwas foliowy, żelazo, skrobia i wapń. Istotną cechą soczewicy jest to, że ma bardzo niski indeks glikemiczny i dlatego mogą ją jeść osoby na diecie odchudzającej.

Odmiany soczewicy i techniki gotowania

Zielona, czerwona i żółta – takie rodzaje ziaren soczewicy można kupić w sklepach w całej Polsce.
Każdą z nich ma odrobinę inne właściwości i inaczej się ją gotuje. Najdłużej gotuje się soczewicę zieloną, aby zmiękła koniecznie musi pozostać w gotującym wrzątku do 60 minut. Aby skrócić ten czas można ją wcześniej namoczyć na co najmniej dwie godziny, wtedy gotowanie potrwa zaledwie 40 minut. Gotowanie soczewicy żółtej i czerwonej jest znacznie szybsze. Ziarnom w tych kolorach wystarczy zaledwie 15-20 minut gotowania. Podczas gotowanie ziarenek nie można zapomnieć o soli. Posolić soczewicę można dopiero pod koniec gotowania, w innym przypadku ziarna stwardnieją i nie będą zbyt smaczne, choć nadal pozostaną jadalne. Na naszym rynku dostępna jest soczewica w puszce, której nie trzeba gotować. Jednak najzdrowsza jest ta przygotowywana na świeżo.

Dania z soczewicą

Jeżeli nie znacie soczewicy zapewne zastawiacie się, z czym ją można jeść. Otóż, chyba, ze wszystkim. Soczewica zielona, czerwona i żółta najadą się jako składnik zup, gulaszów, pasztetów, naleśników, pierogów i sałatek. Mogą być pałaszowane samodzielnie po ugotowaniu i polaniu sosem jogurtowym albo w towarzystwie czosnku i oliwy z oliwek z dodatkiem przypraw. Prezentujemy kilka wybranych przepisów.

Przeliczniki soczewicy

Przed rozpoczęciem przygotowywania dań z ziarnami warto poznać przeliczniki przed i po gotowaniu. Otóż z jednej szklanki soczewicy zielonej, czerwonej lub żółtej, po ugotowaniu otrzyma się do 2,5 szklanki miękkich ziaren. Polecamy gotować więcej, bo soczewicę można przechowywać, ale o tym później.

Zupy z soczewicy

Najprostszym wykorzystaniem soczewicy jest zrobienie z niej zupy, normalnej albo typu krem. Do tego nadają się ziarna żółte i czerwone, które łatwo się rozgotowują. Do przygotowania zupy z czerwonej soczewicy potrzeba: litr wywaru ( może być taki z kostki rosołowej), szklanka ugotowanej czerwonej soczewicy, dwie marchewki, puszka pomidorów bez skórki, dwie cebule, dwa ząbki czosnku i przyprawy – sól, pieprz, tymianek i odrobina drobno pokrojonego imbiru. Do podgrzewanego wywaru należy dodać soczewicę i poszatkowane warzywa, wszystko doprawić do smaku i podgotować 30 minut. Zupę można zmielić i wyjdzie z niej krem. Takie danie jest szybkie i sycące, a dzięki imbirowi dodatkowo rozgrzewające. Taka zupa jest idealną potrawą na chłodniejsze dni.

Zapiekanki z zieloną soczewicą

Soczewica nadaje się jako składniki zapiekanek, czy to warzywnych, makaronowych, czy ryżowych. To jaką się przygotuje zależy od upodobań kulinarnych. My proponujemy smak soczewicy połączyć z ziemniakami. Do przygotowania zapiekanki ziemniaczanej potrzeba: kilogram ugotowanych i pokrojonych w plastry ziemniaków, szklankę ugotowanej czerwonej albo zielonej soczewicy, łyżkę masła, pół pora ( tylko białej części), pół selera naciowego, ugotowana albo usmażona pierś z kurczaka, dwie cebule pokrojone w kostkę, kilka łyżek koncentratu pomidorowego, śmietany i startego żółtego sera. Zapiekankę trzeba przyprawić solą, pieprzem, bazylią i oregano. W nasmarowanym masłem naczyniu żaroodpornym ułożyć trzy warstwy. Pierwsza to ziemniaki , druga farsz z soczewicy i reszty składników, a ostatnia to ponownie ziemniaki. Nie wolno zapomnieć o doprawieniu farszu, w innym przypadku obiad będzie mdły. Ostatnią warstwę z ziemniaków polać śmietaną i posypać żółtym serem. Naczynie wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 st. C na pół godziny.

Sałatki z soczewicą

Soczewica jest dobrym składnikiem różnych sałatek. Mogą to być typowo majonezowe sałatki albo zwykłe ze świeżymi warzywami. Do najpopularniejszych należy sałatka przygotowana z ryżem, która sprawdza się jako imprezowy „zapychacz”. Do tej sałatki potrzebna jest szklanka albo torebka ugotowanego ryżu na sypko, pół szklanki soczewicy, wędzona pierś z kurczaka, kukurydza konserwowa i majonez albo oliwa z oliwek. Składniki sałatki trzeba wymieszać ze sobą i doprawić używając tylko soli i pieprzu. Wszystko wymieszać z sosem majonezowo-śmietanowym lub oliwą z oliwek, ale koniecznie z dodatkiem rozmiażdżonego przez praskę czosnku.

Pasztety z soczewicy

Wykonanie pasztetu z soczewicy nie jest trudne. Wystarczy wymieszać ze sobą wszystkie składnik dania, doprawić, zalać jajkiem i wstawić do piekarnika. Ale żeby pasztet był perfekcyjny koniecznie trzeba poznać odpowiednie proporcje. Oto one: dwie szklanki ugotowanej soczewicy czerwonej albo zielonej, dwie pokrojone w kostkę i podsmażone cebule, trzy ząbki czosnku przeciśnięte przez praskę, ugotowana i poszatkowana marchewka z pietruszką, dwa jajka i przyprawy – prócz soli i pieprzu, łyżeczka kminku. Wyrobioną masę z tych składników trzeba przełożyć do nasmarowanej tłuszczem blachy „keksówki” i wstawić do nagrzanego piekarnika do 200 st. C. Pasztet z soczewicy będzie gotowy już po 45 minutach. Polecamy skosztować go od razu po wyjęciu z piekarnika, gwarantujemy, że zakochacie się w tym smaku. Oczywiście pod warunkiem, że lubicie kminek.

Przechowywania soczewicy

Suche ziarna soczewicy po otwarciu opakowania można przechowywać w szafce kuchennej nawet rok. Jej kolor może blaknąć, ale składniki odżywcze nie ulegną zmianie. W przypadku ugotowanych ziaren soczewicy koniecznie jest ich przechowanie w lodówce, najlepiej w zamkniętym pojemniku. Soczewice można trzymać w lodówce do tygodnia, po tym czasie lepiej ją wyrzucić. Ziarna soczewicy można zamrażać. Przechowywanie nie może być dłuższe niż pól roku. Niestety soczewica podczas rozmrażania kruszy się i łamie.