Domowe przetwory z jabłek

Lobo, Antonówka, Papierówka czy Gala – odmian jabłek występuje na świecie wiele, jednak to nasz kraj jest w te owoce szczególnie zasobny.

W 2007 roku zbiory jabłek w całej Europie wyniosły około 15 milinów ton, szacowane zbiory w 2011 roku w Polsce mają wynieść aż 2,5 milionów ton. Stąd tak popularne w naszym kraju dania, których podstawą ora dodatkiem są jabłka.

Dlaczego jabłka

Wiele z nas, myśląc, że przygotowanie przetworów z jabłek jest skomplikowane, w ogóle się do tego nie zabiera, co w kontekście korzyści, jakie niesie włączenie jabłek do naszej diety, jest ogromnym błędem. Jabłka są szczególnie bogatym źródłem witamin C, PP oraz witamin z grupy B, zawierają też znaczną ilość błonnika, pektynę, kwasy organiczne oraz minerały takie jak potas, magnez, krzem, żelazo i wapń. Odmiany zawierające mniejsze ilości cukru są doskonałym elementem diety odchudzającej, ponieważ sycą dostarczając jednocześnie sporej ilości składników odżywczych.

Jak przygotować?

Jak wiadomo dostępne w sklepach przetwory zawierają różne ilości owoców, cukru oraz składników konserwujących, które nierzadko niweczą cały wachlarz zawartych w owocach witamin. To jeden z głównych powodów, dla których warto wziąć się za samodzielne przygotowanie dżemów, konfitur czy kompotów.
Zależnie od sposobu przygotowania owoce tracą cenne wartości odżywcze, warto wiedzieć, że witamina C, zawarta w owocach nie zawsze występuje w tej samej ilości. Każda obróbka cieplna owocu, pozbawia go tego składnika, ale witamina C, ginie też przez zbyt długie przechowywanie owoców. Dlatego też pierwszą zasadą przygotowania przetworów owocowych, powinien być trafny dobór składników. Najlepiej, jeśli jabłka na przetwory mamy z własnego ogródka, ale ponieważ nie każdy ma taką możliwość, należy zadbać o zaopatrzenie się w owoce, które możliwie jak najkrócej leżakowały. Każdy dzień jest bowiem istotną stratą wartości odżywczych owocu.
Cenną witaminę C zachowują takie przetwory jak przeciery i soki pasteryzowane, obficie zasypane cukrem przetwory z surowych owoców (których jednak nie można zbyt długo przechowywać). Zachowanie witaminy C w owocach zapewnia też dodawanie do nich preparatów żelujących, które skracają czas duszenia – pamiętajmy jednak, by dokładnie zapoznać się z ich składem, który również może stanowić mieszankę niekorzystnych dla zdrowia konserwantów.
Najprostszym przetworem, jaki można przygotować w domu są jabłka prażone. Przygotowuje się je szybko, a prócz jabłek wymagać będą jedynie soku z cytryny, cukru i cynamonu. Pozbawione gniazd nasiennych jabłka gotuje się na wolnym ogniu, rozgotowane z sokiem z cytryny, cynamonem i cukrem wystarczy zapasteryzować – takie jabłka w zimie będą stanowić doskonały dodatek do naleśników, ciast i innych deserów.
Wbrew pozorom dość łatwym sposobem na zaopatrzenie się w smaczne owoce zimą jest przygotowanie dżemu jabłkowego. Ponieważ jednak dżem z samych tylko jabłek, może wymagać więcej cukru niż chciałybyśmy stosować, dobrze jest jabłka zestawić z innymi owocami, których smak uzupełni aromat jabłek. Do dżemu można więc dodawać np. gruszek, ananasa lub kiwi, te dodatkowe owoce poza wzbogaceniem smaku zapewnią też, że nasz dżem będzie miał ciekawy kolor. Na jeden kilogram słodkich jabłek wystarczy w zupełności około 200-300 g kiwi. Doskonałym pomysłem na smaczne zamknięcie jabłek w słoiku jest też konfitura oraz mus. Tego typu przetwory można dowolnie modyfikować dodając soki: pomarańczowy, cytrynowy, a także cynamon, kardamon czy wanilię.